Arbeitsgruppe Deutsche Child Behavior Checklist, 1993
Arbeitsgruppe Deutsche Child Behavior Checklist
Lehrerfragebogen über das Verhalten von Kindern und Jugendlichen; deutsche Bearbeitung der Teacher's Report Form der Child Behavior Checklist (TRF)
1993
Arbeitsgruppe Kinder-, Jugend- und Familiendiagnostik (KJFD)
Köln
Arbeitsgruppe Deutsche Child Behavior Checklist, 1998
Arbeitsgruppe Deutsche Child Behavior Checklist
Elternfragebogen über das Verhalten von Kindern und Jugendlichen; deutsche Bearbeitung der Child Behavior Checklist (CBCL 4–18)
2. Aufl
1998
Arbeitsgruppe Kinder-, Jugend- und Familiendiagnostik (KJFD)
Köln
Arbeitsgruppe Deutsche Child Behavior Checklist, 2002
Arbeitsgruppe Deutsche Child Behavior Checklist
Elternfragebogen für Klein- und Vorschulkinder (CBCL 1½–5)
2002
Arbeitsgruppe Kinder-, Jugend- und Familiendiagnostik (KJFD)
Köln
Berk, 2005
L.E.
Berk
Entwicklungspsychologie
2005
Pearson Studium
München
Bockmann and Kiese-Himmel, 2012
A.
Bockmann
C.
Kiese-Himmel
ELAN-R Eltern Antworten Revision. Elternfragebogen zur Wortschatzentwicklung im frühen Kindesalter
2012
Beltz
Göttingen
Bretherton et al., 1986
I.
Bretherton
J.
Fritz
C.
Zahn-Wexler
D.
Ridgeway
Learning to talk about emotions. A functionalist perspective
Child Development
57
1986
529
548
Buschmann, 2011
A.
Buschmann
Heidelberger Elterntraining zur frühen Sprachförderung. Trainermanual
2011
Elsevier Urban & Fischer
München
Carson et al., 1998
D.K.
Carson
T.
Klee
C.K.
Perry
G.
Muskina
T.
Donaghy
Comparisons of children with delayed and normal language at 24 months of age on measures of behavioral difficulties, social and cognitive development
Infant Mental Health Journal
19
1998
59
75
Cohen, 2001
N.J.
Cohen
Language Impairment and Psychopathology in Infants, Children and Adolescents
2001
Sage Publications
California
Cole et al., 2010
P.M.
Cole
L.M.
Armstrong
C.K.
Pemberton
The role of language in the development of emotion regulation
S.D.
Calkins
M.A.
Bell
Child development at the intersection of emotion and cognition
2010
American Psychological Association
Washington/DC
59
77
Cutting and Dunn, 1999
A.L.
Cutting
J.
Dunn
Theory of mind, emotion understanding, language, and family background. Individual differences and interrelations
Child Development
70
1999
853
865
Denham et al., 1994
S.A.
Denham
D.
Zoller
E.A.
Couchoud
Socialisation of preschooler's emotion understanding
Developmental Psychology
30
1994
928
936
Desmarais et al., 2008
C.
Desmarais
A.
Sylvestre
F.
Meyer
I.
Bairati
N.
Rouleau
Systematic review of the literature on characteristics of late-talking toddlers
International Journal of Language and Communication Disorders
43
2008
631
689
Dilling et al., 2011
H.
Dilling
W.
Mombour
M.H.
Schmidt
Internationale Klassifikation psychischer Störungen
8. Aufl
2011
Huber
Bern
Dunn and Brown, 2006
J.
Dunn
J.
Brown
Relationships, talk about feelings, and the development of affect regulation in early childhood
J.
Garber
K.A.
Dodge
The development of emotion regulation and dysregulation
2006
Cambridge University Press
Cambridge
3
11
Dunn et al., 1991
J.
Dunn
J.
Brown
L.
Beardsall
Family talk about feeling states and children's later understanding of others' emotions
Developmental Psychology
27
1991
448
455
Eisenberg and Morris, 2002
N.
Eisenberg
A.S.
Morris
Children's emotion-related regulation
Advances in Child Development and Behavior
30
2002
189
229
Esser and Wyschkon, 2008
G.
Esser
A.
Wyschkon
Umschriebene Entwicklungsstörungen
G.
Esser
Lehrbuch der Klinischen Psychologie und Psychotherapie bei Kindern und Jugendlichen
3. aktualisierte und erweiterte Aufl
2008
Thieme
Stuttgart
159
181
Fröhlich et al., 2010
L.P.
Fröhlich
U.
Koglin
F.
Petermann
Zusammenhang zwischen phonologischer Bewusstheit und Verhaltensauffälligkeiten bei Kindern im Vorschulalter
Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie
38
2010
283
290
Gasteiger-Klicpera et al., 2006
B.
Gasteiger-Klicpera
C.
Klicpera
A.
Schabmann
Der Zusammenhang zwischen Lese-Rechtschreib- und Verhaltensschwierigkeiten
Kindheit und Entwicklung
15
2006
55
67
Gross and Muños, 1995
J.J.
Gross
R.F.
Muños
Emotion regulation and mental health
Clinical Psychology: Science and Practice
2
1995
151
164
Hart et al., 2004
K.I.
Hart
M.
Fujiki
B.
Brinton
C.H.
Hart
The relationship between social behavior and severity of language impairment
Journal of Speech, Language, and Hearing Research
47
2004
647
662
Holodynski, 2006
M.
Holodynski
Emotionen – Entwicklung und Regulation
2006
Springer Medizin Verlag
Heidelberg
Horwitz et al., 2003
S.M.
Horwitz
J.R.
Irwin
M.J.
Briggs-Gowan
J.M.
Bosson Heenan
J.
Mendoza
A.S.
Carter
Language delay in a community cohort of young children
Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry
42
2003
932
940
Irwin et al., 2002
J.R.
Irwin
A.S.
Carter
M.J.
Briggs-Gowan
The social-emotional development of “late-talking” toddlers
Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry
41
2002
1324
1332
Jansen et al., 2002
H.
Jansen
G.
Mannhaupt
H.
Marx
H.
Skowronek
Bielefelder Screening zur Früherkennung von Lese-Rechtschreibschwierigkeiten (BISC)
2. überarb. Aufl
2002
Hogrefe
Göttingen
Köckeritz et al., 2010
M.
Köckeritz
J.
Klinkhammer
M.
von Salisch
Die Entwicklung des Emotionswissens und der behavioralen Selbstregulation bei Vorschulkindern mit und ohne Migrationshintergrund
Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie
59
2010
529
544
Kopp, 1989
C.B.
Kopp
Regulation of distress and negative emotions. A developmental view
Developmental Psychology
25
1989
343
354
Kopp, 2003
C.B.
Kopp
Baby steps: a guide to your child's social physical, mental, and emotional development in the first two years
2003
Holt Paperbacks
New York
Küspert and Schneider, 2006
P.
Küspert
W.
Schneider
Hören, lauschen, lernen. Anleitung: Sprachspiele für Vorschulkinder. Würzburger Trainingsprogramm zur Vorbereitung auf den Erwerb der Schriftsprache
2006
Vandenhoeck & Ruprecht
Göttingen
Lauth, 2001
G.W.
Lauth
Selbstkontrollverfahren, kognitives Modellieren und Selbstinstruktionstraining
G.W.
Lauth
U.B.
Brack
F.
Linderkamp
Verhaltenstherapie mit Kindern und Jugendlichen
2001
Beltz
Weinheim
542
549
Lindsay et al., 2008
G.
Lindsay
J.E.
Dockrellb
C.
Mackie
Vulnerability to bullying in children with a history of specific speech and language difficulties
European Journal of Special Needs Education
23
2008
1
16
Lüdtke, 2006
U.M.
Lüdtke
Sprache und Emotion. Neurowissenschaftliche und linguistische Zusammenhänge
R.
Bahr
C.
Iven
Sprache Emotion Bewusstheit. Beiträge zur Sprachtherapie in Schule, Praxis, Klinik
2006
Schulz-Kirchner
Idstein
17
26
McCabe and Meller, 2004
P.C.
McCabe
P.J.
Meller
The relationship between language and social competen How language impairment affects social growth
Psychology in the Schools
41
2004
313
321
Melchers and Preuß, 2009
P.
Melchers
U.
Preuß
Kaufman Assessment Battery for Children (deutsche Version)
8. unveränderte Aufl
2009
Pearson Assessment
Frankfurt/M
Meyer et al., 2003
W.-U.
Meyer
R.
Reisenzein
A.
Schützwohl
Einführung in die Emotionspsychologie 1/3: Die Emotionstheorien von Watson, Evolutionspsychologische Emotionstheorien, Kognitive Emotionstheorien
2003
Hans Huber
Göttingen
Noterdaeme, 2008
M.
Noterdaeme
Psychische Auffälligkeiten bei sprachentwicklungsgestörten Kindern
Forum für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie
3
2008
38
49
Noterdaeme and Amorosa, 1999
M.
Noterdaeme
H.
Amorosa
Evaluation of emotional and behavioral problems in language impaired children using the Child Behavior Checklist
European Child and Adolescent Psychiatry
8
1999
71
77
Petermann and Petermann, 2012
F.
Petermann
U.
Petermann
WISC-IV. Wechsler Intelligence Scale for Children – Fourth Edition (deutschsprachige Adaption nach D. Wechsler)
2012
Pearson Assessment
Frankfurt/Main
Petermann and Wiedebusch, 2008
F.
Petermann
S.
Wiedebusch
Emotionale Kompetenz bei Kindern
2008
Hogrefe
Göttingen
Pons et al., 2003
F.
Pons
J.
Lawson
P.L.
Harris
M.
de Rosnay
Individual differences in children's emotion understanding. Effects of age and language
Scandinavian Journal of Psychology
44
2003
347
353
Qi and Kaiser, 2004
C.H.
Qi
A.P.
Kaiser
Problem behaviors of low-income children with language delays: An observation study
Journal of Speech, Language, and Hearing Research
47
2004
595
609
Rescorla and Alley, 2001
L.
Rescorla
A.
Alley
Validation of the Language Development Survey (LDS): A parent report tool for identifying language delay in toddlers
Journal of Speech, Language, and Hearing Research
44
2001
434
445
Ruffman et al., 2002
T.
Ruffman
L.
Slade
K.
Rowlands
C.
Rumsey
A.
Garnham
How language relates to belief, desire, and emotion understanding
Cognitive Development
18
2002
139
158
Sachse, 2007
S.
Sachse
Neuropsychologische und neurophysiologische Untersuchungen bei Late Talkers im Quer- und Längsschnitt
2007
Verlag Dr. Hut
München
Sallinger et al., 2010
C.
Sallinger
A.
Buschmann
B.
Jooss
E.
Vonderlin
Verzögerte Sprachentwicklung bei Zweijährigen – ein Risiko für Verhaltensauffälligkeiten?
2010
Schultz et al., 2001
D.
Schultz
C.E.
Izard
B.P.
Ackerman
E.A.
Youngstrom
Emotions knowledge in economically disadvantaged children. Self-regulatory antecedents and relations to social difficulties and withdrawal
Development and Psychopathology
13
2001
53
67
Snowling et al., 2006
M.J.
Snowling
D.V.M.
Bishop
S.E.
Stothard
B.
Chipchase
C.
Kaplan
Psychosocial outcomes at 15 years of children with a preschool history of speech-language impairment
Journal of Child Psychology and Psychiatry
47
2006
759
765
Stiensmeier-Pelster et al., 2000
J.
Stiensmeier-Pelster
M.
Braune-Krückau
M.
Schürmann
K.
Duda
Depressions-Inventar für Kinder und Jugendliche (DIKJ). Handanweisung
2. überarb. u. neunormierte Aufl
2000
Hogrefe
Göttingen
Szagun, 2014
G.
Szagun
Beurteilung des Sprachstandes und die Indikation zur Sprachtherapie in der pädiatrischen Praxis
BVKJ
Leitfaden zur Beurteilung der Sprachentwicklung in der kinder- und jugendärztlichen Praxis: Rationale Indikationshilfe für Beobachtung, Sprachförderung und Sprachtherapie
2014
BVKJ
Köln
8
23
Tellegen et al., 2012
P.J.
Tellegen
J.A.
Laros
F.
Petermann
SON-R 6–40. Snijders-Omen Nonverbaler Intelligenztest für Kinder und Erwachsene im Alter von 6;0 bis 40;11 Jahren
2012
Hogrefe
Göttingen
Thompson, 2011
R.A.
Thompson
Emotions and emotion regulation. Two sides of the developing coin
Emotion Review
3
2011
53
61
Vallotton and Ayoub, 2009
C.D.
Vallotton
C.C.
Ayoub
Symbols build communication and thought. The role of gestures and words in the development of engagement skills and social-emotional concepts during toddlerhood
Social Development
19
2009
601
626
Van Agt et al., 2010
H.
Van Agt
L.
Verhoeven
G.
Van Den Brink
H.
De Koning
The impact on socio-emotional development and quality of life of language impairment in 8-year-old children
Developmental Medicine and Child Neurology
53
1
2010
81
88
Van Daal et al., 2007
J.
Van Daal
L.
Verhoeven
H.
van Balkom
Behaviour problems in children with language impairment
Journal of Child Psychology and Psychiatry
48
11
2007
1139
1147
von Aster, 2007
D.
von Aster
Verhaltensbesonderheiten bei sprachentwicklungsverzögerten zweijährigen Kindern. Unveröffentl
2007
Dissertation, Ludwig-Maximilians-Universität
München
von Suchodoletz, 2003
W.
von Suchodoletz
Umschriebene Sprachentwicklungsstörungen
Monatsschrift Kinderheilkunde
1
2003
31
37
von Suchodoletz, 2008
W.
von Suchodoletz
Was wird aus Kindern mit umschriebenen Sprachentwicklungsstörungen?
Forum für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie
3
2008
50
69
von Suchodoletz, 2013
W.
von Suchodoletz
Sprech- und Sprachentwicklungsstörungen
F.
Petermann
Lehrbuch der klinischen Kinderpsychologie
2013
Hogrefe
Göttingen
229
244
Wang, 2001
Q.
Wang
‘Did you have fun?’ American and Chinese mother-child conversations about shared emotional experiences
Cognitive Development
16
2001
693
715
Wellman et al., 1995
H.M.
Wellman
P.L.
Harris
M.
Banerjee
A.
Sinclair
Early understanding of emotion. Evidence from natural language
Cognition and Emotion
9
1995
117
149
Willinger et al., 2003
U.
Willinger
E.
Brunner
G.
Diendorfer-Radner
J.
Sams
U.
Sirsch
B.
Eisenwort
Behavior in children with language development disorders
The Canadian Journal of Psychiatry
48
2003
607
614